Ε Μ Μ Α Ν Ο Υ Η Λ   Μ Α Υ Ρ Ο Μ Μ Α Τ Η Σ


Ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Τις σπουδές του στη Γαλλία πραγματοποίησε με υποτροφία του Γαλλικού Κράτους.

Σπουδές:                                                                                                                                                                                     
  • Licence ès Lettres, Maîtrise à Quatre Certificats Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης.
  • Licence ès Lettres, Maîtrise, DEA, Αρχαιολογίας και Ιστορίας Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού - Σορβόννη ΙV.
  • Απόφοιτος Μουσειολογίας της Σχολής του Λούβρου.
  • Διδάκτωρ της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Έχει εργαστεί ως εθνικός επίτροπος της Ελλάδας στην Biennale της Βενετίας, το 1980 και 1988, στην Biennale του Παρισιού το 1982 και στην Biennale της Αλεξάνδρειας το 1998. Έχει οργανώσει έναν μεγάλο αριθμό από εκθέσεις σύγχρονης Ελληνικής και Ευρωπαϊκής τέχνης στην Ελλάδα και τη Γαλλία.

Eισηγήσεις σε συνέδρια / ενδεικτικά:                                                                                                                                             

Διοργάνωση: Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών (EFA) σε συνεργασία με το μουσείο Μπενάκη και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών - ΙΤΕ, κτήριο Μουσείο Μπενάκη, 10-10-2014. Εισήγηση: ''Τα σπουδαστικά χρόνια στο Παρίσι (1960-1970) και οι τάσεις στην τεχνοκριτική και την θεωρία της τέχνης'' Εμμανουήλ Μαυρομμάτης

Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά καθώς και σε συλλογικές εκδόσεις. Αρθρογραφεί, ως μόνιμος συνεργάτης, στα Νέα της Τέχνης, στο περιοδικό Ηλιαία και στο Ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο και τον πολιτισμό diastixo

Επιλογή από βιβλία:                                                                                                                                                                      

''Δημήτρης Γαλάνης'' (Διδακτορική Διατριβή, 1983). ''Μορφοπλαστικές και τεχνικές αναζητήσεις της ελληνικής χαρακτικής'', 1882-1982 (Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, Ρόδος, 1983). ''Τα προλεγόμενα της ανάλυσης – Συστήματα σύγχρονης τέχνης'' (Εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1993).

Διετέλεσε Καθηγητής της Ιστορίας της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΣΚΤΘ), από το 1985 έως το 2002.

Το 1992 τιμήθηκε από το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού με το παράσημο του Chevalier des Arts et des Lettres.



A N A Λ Υ Σ Ε Ι Σ  και  Μ Ο Ν Ο Γ Ρ Α Φ Ι Ε Σ



1. Μορφοπλαστικές διαφοροποιήσεις στο ζωγραφικό χώρο του Χρίστου Καρά, 1959-1963, 1976-1982 Μονογραφία, σ. 119,  Αθήνα 1982.  







2.  Différenciations plastiques de l’espace pictural de Christos Caras, 1959-1963, 1976-1982. Monographie, p. 119, Athènes 1982









 3.  Η Χαρακτική και η Ζωγραφική του Δημήτρη Γαλάνη, 1879-1966. Διδακτορική Διατριβήσ. 608, Αθήνα 1983.
La gravure et la peinture de Démetrius Galanis, Thèse de Doctorat, 1983, Athènes, p.608. En grec. 






4. Μορφοπλαστικές και Τεχνικές Αναζητήσεις της Ελληνικής Χαρακτικής, 1892-1983, σ. 224, Αθήνα 1983, έκδοση της Δημοτικής Πινακοθήκης Ρόδου. 
Recherches formelles et techniques de la gravure grecque contemporaine, 1892-1973. Édition de la Pinacothèque de Rhôdes, p. 224, 1983. En grec










5. Mπέλλα Pαφτοπούλουελεύθερα σχέδια από ελληνικά αγγεία για τις Δελφικές γιορτές, 1925-1927, σ.172, Αθήνα, 1983 έκδοση δίγλωσση.
Bella Raftopoulou, dessins libres d’après les vases grecs pour les fêtes de Delphes, 1925-1927 p. 172, Athènes, 1983 / édition bilingue









 6.  Nίκοςαπουλοποίηση και διαδικασία ως δομή της εικόνας στο έργο τουΊδρυμα Iωάννου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου, σ. 128, Αθήνα 1988. έκδοση δίγλωσση.
Nikos: Dematerialization and process as structure of the image in his work -  Edition was made possible by a financial grant from Ioannou F. Kostopoulou Foundation, p.128, Athens 1988 / bilingual edition 








7.Bλάσης Kανιάρηςοι συγκεκριμένες και εναλλακτικές χρήσεις του χώρου στο έργο τουσ. 136, Αθήνα 1988,  Ίδρυμα Iωάννου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου έκδοση δίγλωσση. Vlassis Caniaris: The specific and alternating uses of space in his work, p. 136, Athens 1988. Edition was made possible by a financial grant from Ioannou F. Kostopoulou Foundation / bilingual edition









8. Γιώργος Γκολφίνοςδιαδικασίες φυσικής φθοράς ως εικόνες-ύλη της παράστασηςσ. 80, Τitanium Gallery / έκδοση δίγλωσση.
Yiorgos Golfinos. Processes of physical decay as images-material of the representation, p. 80, Titanium Gallery edition, Athens 1988 / bilingual edition 










9. Πρόγραμμα εισαγωγής στα συστήματα της σύγχρονης τέχνης. Kυβισμός, Σουπρεματισμός, Κονστρουκτιβισμός, Παραγωγισμός, σ. 102, έκδοση του Aριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 1989.
Introductory program in contemporary artsystems, Cubism, Suprematism, Constructivism, Productivism, p.102, edition of Aristotle University of Thessaloniki, 1989. In Greek 








10. Tα προλεγόμενα της ανάλυσης. Συστήματα της σύγχρονης τέχνης,  σ. 532, εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1993. 
The prolegomen of the analysis. Systems of Contemporary Art, p. 532, Paratiritis editions, 1993, Thessaloniki. In Greek.  












11. Christian Jaccard, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, σ. 180 / έκδοση τρίγλωσσηελληνικήγαλλικήαγγλική.  
Christian Jaccard, Institut Français de Thessalonique, Mission Laïque Française,  p. 180, A.F.A.A, Thessalonique, 1994, édition trilingue, grecque, française, anglaise 









12.   Γιώργος Tσακίρης: Oργανικές και Bιολογικές λειτουργίες / έκδοση Δήμου Γιαννιτσών και Πολιτιστικής Πρωτεύουσας  Θεσσαλονίκης 1997.
Yiorgos Tsakiris: Organics and Biologicals functionsp. 112, Municipality of Giannitsa, Organisation for the Cultural Capital of Europe Thessaloniki 1997.  





13.  Eναλλακτικά και συνδυαστικά συστήματα στη ζωγραφική και στη χαρακτική του Ξενή Σαχίνη, σ. 80, εκδόσεις ΠαρατηρητήςΘεσσαλονίκη 
Interchangeable and combinative systems in the painting and printing of Xenis Sachinis, p. 80 / Paratiritis publishers, 1998, Thessaloniki.   





14.  Analysis and Construction. Systems of Contemporary Art, Paratiritis Edition, Thessaloniki, 2001, text translated by Philip Ramp, p. 132.









15. Peter Halley, Paintings 1995-2005 : Notes d’Introduction au Projet de Peter Halley, p. 63-93, Introductory Notes on Peter Halley’s Project, p. 95-125, translated by Charles Penwarden, Galerie Xippas, Athens, 2006,  p. 142. 






15α. Ελληνική έκδοση του κειμένου, ανάτυπο χωρίς εικονογράφηση: Εισαγωγικές Σημειώσεις στο σχεδιασμό του Peter Halley, σ. 36, Galerie Xippas, Αθήνα, 2006.  
Greek edition of the text, “Introductory Notes on Peter Halley’s Project,” p.36, Galerie Xippas, Athens, 2006.